Pengertian Pelanggan adalah Meliputi Karakteristik, Jenis dan Para Ahli Secara Lengkap
Pengertian Pelanggan Dan Jenis Pelanggan Materi Lengkap |
Pengertian Pelanggan
Pada
sebuah bisnis atau usaha dalam hal ini pastinya bertujuan untuk
mendapatkan keuntungan dan juga menciptakan kepuasan bagi para konsumen
atau pelanggan. Jika pelanggan merasa puas dengan produk atau jasa
perusahaan, maka perusahaan juga akan mendapatkan banyak manfaat yang
diantaranya seperti hubungan perusahaan dengan para pelanggan menjadi
lebih baik dan harmonis, para pelanggan akan menjadi lebih loyal
terhadap produk perusahaan serta akan membentuk efek rekomendasi dari
satu pelanggan ke palanggan lainnya mengenai produk yang dijual oleh
perusahaan.
Greenberg, 2010
Menurut Greenberg, Pelanggan
adalah seorang individu atau kelompok yang memebeli produk fisik atau
jasa dengan mempertimbangkan berbagai macam faktor seperti harga,
kualitas, tempat, pelayanan dan lain sebagainya berdasarkan keputusan
mereka sendiri.
Nasution, 2001
Menurut Nasution, Pelanggan adalah semua orang yang membeli suatu produk tertentu baik berupa barang atau jasa
Jenis-jenis Pelanggan
Pelanggan pada umumnya memiliki jenis-jenisnya tersendiri. Jenis-jenis pelanggan diantaranya sebagai berikut :
Pelanggan Internal
Pelanggan
ini adalah berupa sekumpulan kelompok yang ada di dalam perusahaan yang
memiliki pengaruh penting di dalam pekerjaan. Yang di perlukan dalam
pelanggan internal adalah kerja kelompok, kerjasama, system serta
struktur kerja yang efisien, kualitas pekerjaan yang baik dan juga
pengiriman tepat waktu.
Pelanggan Eksternal
Pelanggan
ini adalah berupa sekelompok orang yang ada di luar perusahaan dangan
menerima produk dari perusahaan. Pelanggan jenis ini adalah berupa
pelanggan yang terdiri dari masyarakat umum yang menerima barang atau
produk dan jasa dari perusahaan, yang perlu di perhatikan adalah
kualitas produk atau jasa, sesuai dengan permintaan atau kebutuhan akan
produk atau jasa, harga yang di miliki kooperatif, pelayanan yang baik
dan pengiriman barang tepat waktu.
Pelanggan Antara
Pelanggan
ini adalah sekelompok orang yang berada di antara produk tetapi
bukanlah pemakai yang terakhir dari produk perusahaan tersebut. Contoh
dari pelanggan ini adalah biro jasa yang memesankan tour perjalanan,
kamar penginapan, dan lain-lain. Ada pula distributor yang
mendistribusikan produk-produk dari perusahaan.
Karakteristik Pelanggan
Pelanggan
merupakan nadi kepada perniagaan. Tanpa pelanggan sesuatu perniagaan
agak sukar berkembang dan maju. Tanpa pelanggan kita mungkin tiada
pekerjaan yang diwujudkan. Terdapat beberapa jenis pelanggan yang telah
wujud.
- Pelanggan spontan
Pelanggan
spontan bermaksud hanya sekali sahaja berurusan dengan kita sama ada ia
datang menemui kita ataupun terpaksa mengambil produk kita bagi
memenuhi keperluan dirinya sendiri. Kebiasaannya pelanggan seperti ini
tidak memikirkan apa-apa melainkan ia dapat memenuhi keperluan dan
kehendaknya sahaja sudah memadai. Ia juga boleh berlaku jika ia datang
di sesuatu tempat atau lokasi yang mungkin produk atau perkhidmatan yang
dikehendakinya tidak terdapat di tempat tinggalnya
- Pelanggan tetap biasa
Pelanggan
seperti ini yang telah pun mendapatkan produk atau perkhidmatan dari
kita cukup berpuas hati dengan kita. Pelanggan ini akan datang lagi
mengambil produk atau perkhidmatan kita walaupun setelah dua atau tiga
kali mengambilnya. Walaupun begitu, pelanggan seperti ini hanya mahu
pergunakan untuk diri beliau sendiri sahaja tanpa menghebohkan dan
menceritakan kepada orang lain. Sebaik mana kita tawarkan produk ini
kepada beliau walaupun banyak kali beliau mengambil produk atau
perkhidmatan kita beliau masih setia untuk menggunakan secara
bersendirian sahaja.
- Pelanggan yang berkembang
Pelanggan
bukan sahaja berpuas hati dengan kita tetapi juga mengambil produk atau
perkhidmatan kita lagi dan lagi sambil melakukan hebahan mulut kepada
orang lain dan perkenalkan produk atau perkhidmatan kita juga kepada
orang lain. Pelanggan sebeginilah idaman kita yang harus kita carikan
dan berikan matlamat utama kepada mereka.Hanya
kerana pelanggan merasa cukup puas hati atas layanan kita kepada
pelanggan sebegini, pelanggan tersebut akan turut pasarkan produk atau
perkhidmatan kita sebagai pengiklanan percuma yang bergerak untuk
kita. Sesungguhnya promosi hebahan mulut ke mulut adalah satu alat
promosi yang paling berkesan sekali di dalam dunia penjualan. Tiada kos
yang di keluarkan cuma tugasan kita adalah untuk memastikan servis kita
mencapai tahap maksimum kepuasan pelanggan kita. Perhubungan yang baik
amat di titik beratkan pada pelanggan seperti ini.
- Pelanggan perkongsian
Kebiasaannya
pelanggan seperti ini juga menjadi rakan kongsi kepada perniagaan kita.
Kita untung mendapatkan pendapatan, begitu juga pelanggan juga akan
mendapat untung pendapatan seperti mana kita. Pelanggan seperti ini juga
melakukan perniagaan dan bermatlamatkan keuntungan pendapatan hasil
dari produk atau perkhidmatan yang kita tawarkan.
Contoh
terbaik kepada konsep perniagaan kita adalah seperti firma guaman,
arkitek dan sebagainya. Mereka juga mungkin terdiri daripada pelanggan
dalaman perniagaan kita sendiri. Ketahui di mana letaknya tahap
pelanggan-pelanggan kita sekarang.Adakah
kita tahu di mana tahap kepuasan pelanggan kita? Perlukah kita
memperbaiki mutu khidmat kita kepada pelanggan tersebut dan membiarkan
pelanggan kita begitu sahaja? Kita sahaja mengenal pelanggan kita,
bukannya orang lain. Menjaga pelanggan sedia ada adalah tindakan baik
untuk diri kita sendiri dari menjaga prospek yang sudah tidak tahu lagi
sama ada mahu atau tidak menerima produk atau perkhidmatan kita.
Demikian penjelasan yang bisa kami sampaikan tentang Pengertian Pelanggan Menurut Para Ahli, Jenis-Jenis Pelanggan dan Contohnya Lengkap. Semoga postingan ini bermanfaat.
Penelusuran yang terkait dengan Pengertian Pelanggan
- pengertian pelanggan secara umum
- pengertian pelanggan tradisional
- karakteristik pelanggan
- pengertian pelanggan menurut para ahli 2018
- kelompok pelanggan
- tipe-tipe pelanggan
- pengertian pelanggan potensial
- pelanggan eksternal dapat disebut juga brainly
Post a Comment for "Pengertian Pelanggan adalah Meliputi Karakteristik, Jenis dan Para Ahli Secara Lengkap"